“Toen onze school middels een grote verbouwing een gezonder binnenklimaat kreeg, kon het plein natuurlijk niet achterblijven. Met de openbare basisschool hiernaast besloten we de handen ineen te slaan”, aldus Anita Nijland, directeur van montessorischool Arcade in de wijk Het Zand in de stad Utrecht.
“De leerlingen zitten beter in hun vel sinds het nieuwe plein er is"
Een aantal jaar geleden bestond het schoolplein slechts uit een grote bult aarde, bestrating en een voetbalveld. Nu is daar niks meer van te zien. Behalve de bult, maar dat is er nu eentje waar je ook lekker overheen kunt klauteren en onderdoor kunt kruipen!
Wat was voor jullie de belangrijkste reden voor een groen schoolplein?
“De belangrijkste reden om een groen schoolplein te realiseren waren de kinderen en dan met name het brein van het kind. Gelukkige kinderen leren meer en dan hebben we het niet alleen over taal en rekenen. Wat je wilt is dat kinderen naar groen leren kijken en te midden van het groen leren.
Ook is het wetenschappelijk bewezen dat een groene omgeving bijdraagt aan het welzijn van de kinderen. Ze ontdekken meer over zichzelf, ontwikkelen balans, leren samenwerken en bouwen vertrouwen op in eigen kunnen. Kortom, ze leren zich goed voelen. En als je je goed voelt, leer je automatisch beter.”
Een aantal jaar geleden is het schoolgebouw drastisch veranderd. Er is nu een gezond binnenklimaat, met grote ramen en ook een aantal indoor speeltoestellen om de kinderen een uitlaatklep te bieden tussen het leren door.
“Toen het gebouw eenmaal een gezonde leefomgeving had, kon het plein natuurlijk niet achterblijven. Met de openbare basisschool hiernaast besloten we om de handen ineen te slaan. We vonden het belangrijk dat er een groot gezamenlijk plein zou komen met dezelfde visie, meer groen, meer te doen en heel veel te ontdekken! Dat is ons gelukt.”
Hoe pak je zoiets vervolgens aan?
“We hebben onze visie tot een praktisch uitvoerbaar verhaal gevormd en zijn daarmee naar het schoolbestuur en uiteindelijk ook naar een fondsenwerver gestapt. Dat was nog best even spannend. We moesten het bestuur namelijk vragen om een flinke som geld voor te schieten, waarvan maar de vraag was hoeveel we er van terug zouden krijgen middels fondsen en andere bronnen.
Uiteindelijk hebben we als school ongeveer een derde van het geld zelf in moeten leggen en hebben zowel de provincie Utrecht als de gemeente flink bijgedragen aan het realiseren van dit prachtige plein.”
“We wilden hoe dan ook een groen schoolplein, je doet het tenslotte voor de leerlingen, maar als we alles zelf hadden moeten bekostigen was dat wel een lastig verhaal geweest. Gelukkig was dat niet nodig. Ook het opstarten van zo’n project is een tijdrovende klus. Een fondsenwerver bij je plannen betrekken is dus wel een slimme zet, zij zoeken voor jou naar beschikbare financiële bronnen en nemen daarmee een boel werk uit handen.”
Hebben jullie een team of projectgroep samengesteld?
“Na groen licht van het bestuur zijn we een projectgroep gestart met de leraren en de directie, maar vooral ook de kinderen. We hebben ze echt laten meedenken en hun wensen laten uiten.”
Nu kijken de kinderen vanuit de bibliotheek uit over een mooi groen schoolplein waar ze zelf nog hard aan meewerken. ”We hebben een plan gemaakt voor het beheer. Het kleine onderhoud wordt verzorgd door leraren, kinderen en hun ouders. De grotere klussen, zoals het onderhoud aan bomen waar een hoogwerker voor nodig is, is de gemeente Utrecht zelf blijven doen. En dat is fijn, niet alleen omdat het dan door vakmensen wordt onderhouden, maar ook omdat het ons als school behoorlijk scheelt in de kosten.”
Wat vinden de kinderen van hun nieuwe schoolplein?
“Wat opvalt is dat de leerlingen beter in hun vel zitten sinds het nieuwe plein er is. Ze kunnen meer hun eigen ding doen en lopen elkaar niet in de weg. Voorheen hadden we bijvoorbeeld maar één schommel en een heel groot voetbalveld. Nu hebben we meerdere speelplekken en een klein voetbalveldje, dat werkt zoveel beter! Omdat de kinderen zelf ook aan het onderhoud meewerken zien we veel minder afgebroken takken en wordt er veel beter omgegaan met het groen.”
Zijn er dingen die jullie wel hadden gewild, maar die (nog) niet gerealiseerd zijn?
“Eigenlijk hebben we alles kunnen doen wat we wilden, behalve een Tiny Forest en het voedselbosje achter de school. Daar zijn we inmiddels wel druk mee bezig. We zijn enorm geïnspireerd door de metamorfose van het plein en hebben daarna ook een dakterras met moestuintjes aangelegd, en we hebben een grote ren met kippen. Het Tiny Forest komt in november en het voedselbosje hopelijk ook heel snel, de subsidieaanvraag ligt al bij de gemeente Utrecht.”
Wat is jullie tip voor andere scholen?
“De gouden tip voor scholen die nog niet begonnen zijn? Begin! Begin met een visie dat meer groen helpend is voor een gelukkige jeugd en voor gezonde kinderen, het bewijs is hier overduidelijk.