Interview: Van inspiratieloos schoolplein naar groene plek vol avontuur

Het 30 jaar oude verzakte schoolplein van de Andersenschool in Woerden stond regelmatig onder water en was in de zomer bloedheet. De kinderen speelden dan soms noodgedwongen binnen. Dat moest anders, vond ouder Lucy van Keulen. Sinds februari van dit jaar is het plein compleet veranderd en vind je er eetbare planten, een wadi en een heuse klimmuur en kruiptunnel.

De eerste bloemen staan intussen in bloei, leerkrachten zetten kruidenthee uit eigen schooltuin en de hele dag door spelen er kinderen op het schoolplein. “Het is er altijd druk, ook in het weekend”, vertelt Lucy, wier drie kinderen op de Andersenschool zitten. Ze stapte in september 2023 naar de leiding van de school met haar plan voor een groen schoolplein. “Dat werd enthousiast ontvangen, want de wens om iets aan het schoolplein te doen lag er al langer.”

Groot dromen
Lucy liet er geen gras over groeien en ging aan de slag: samen met de directeur en leerkracht Marlous de Beer schreef ze een visiedocument. Ook volgden ze de training ‘Groen schoolplein starten’ van het bedrijf Speelnatuur, waar ze allerlei praktische tips kregen. Om het geld bij elkaar te krijgen schreven ze zo’n 20 fondsen aan, zetten een crowdfundingsactie én veiling op en hielden een sponsorloop. Uiteindelijk kregen ze van vijftien fondsen subsidie, ook van de provincie Utrecht.
Lucy: “We huurden een professionele ontwerper in en zeiden: ‘We dromen groot, pas als het niet anders kan, maken we het kleiner’. De betekende ook dat de leerlingen met grote ideeën mochten komen. Die wilden onder andere een klimmuur, een grot, een buitenkeuken en een hangmat. Sinds februari 2025 is het plein klaar en zitten al die elementen erin, al is de grot wel een kruiptunnel geworden. Meer dan de helft van het plein is nu groen en 70% van de plantensoorten is eetbaar. Onze grote droom is uitgekomen.”

“De wadi, die we aanlegden op de plek waar altijd water bleef staan, is een van de favoriete plekken van de kinderen”

Meer creativiteit en beweging
De plassen met water zijn ondertussen verleden tijd en bloedhete tegels in de zomer ook. “De kinderen vinden het fantastisch”, vertelt Lucy. “Er is eindelijk ruimte voor creativiteit. Eerst was er een kist met speelgoed, nu maken ze iets zelf tot speelgoed. Een stok kan een speer zijn, maar ook een pop of een paard. De wadi, die we aanlegden op de plek waar altijd water bleef staan, is een van de favoriete plekken van de kinderen. Er ligt een boomstam in waar ze constant overheen lopen. De kortste route van het schoolplein naar de klas loopt over een heuvel en een evenwichtsbalk. Alle kinderen nemen die route. Ze bewegen zoveel meer dan eerst.”

Saamhorigheid
Ook schooldirecteur Eelco Kosterman is enthousiast: “Buitenspelen was vroeger meer het bijsturen van kinderen; ruzies oplossen of kinderen vermaken. Nu betekent het samen bezig zijn met dingen als buiten-bloementekenles, planten water geven of lachen om de spellen die ze zelf verzinnen. Het plein biedt de kinderen nu zoveel meer. Ik zie blije en bezwete gezichten, de kinderen voelen zich uitgedaagd en komen echt tot bloei op hun eigen manier. Ook voor leerkrachten brengt het mooie dingen. Ze doen samen met de leerlingen het onderhoud en zien ineens heel andere kanten van hun leerlingen: creatief, zorgzaam, vindingrijk. Dat verrast ze en maakt het werk leuker.”

Betrek iedereen – TIPS!
Voor andere ouders of scholen die graag een groen schoolplein willen aanleggen heeft Lucy een paar belangrijke tips: 

  • Zorg voor een breed draagvlak. “Het is een uitdagend lang proces waarbij je iedereen nodig hebt. De schoolleiding moet bereid zijn om grote keuzes te maken; een plein is kostbaar en ligt er weer 30 jaar.
  • Van de leerkrachten vraagt het om creatief te zijn met meer zand in de klas en wisselende looproutes.
  • De ouders heb je nodig voor de crowdfunding.
  • Veel communiceren en informatie delen, mensen actief een rol geven en iedereen trots maken over wat je doet is essentieel.
  • Geef ook mogelijkheden het project laagdrempelig te steunen; niet iedereen wil een hele middag helpen, maar geld geven en een link delen met familie wel.”

Neem de tijd
Lucy eindigt: “Het is niet zomaar iets wat je erbij doet, neem er echt de tijd voor. Elk fonds heeft weer eigen voorwaarden. Het ene wil perse een definitief ontwerp zien én een volledig sluitende begroting. Het andere wil dat je al klaar bent, terwijl sommigen fondsen juist eisen dat je nog niet begonnen bent. Het vraagt dus creativiteit, kennis en een flinke dosis flexibiliteit. Houd voor ogen wat het je uiteindelijk gaat opleveren: een plek waar kinderen gezonder en gelukkiger zijn. Het is het meer dan waard, dat zie ik elke dag weer!”

Skip to content