Interview: Vanaf het dak met een glijbaan de wadi in

“Het schoolplein bestond alleen uit tegels, voor kinderen was er niet veel te doen en er waren relatief veel conflicten onder de kinderen”, vertelt Nicole Ossendrijver, directeur van Stichting Carolusschool. De behoefte aan een groenblauw schoolplein ontstond circa 2,5 jaar geleden tijdens een pilot Duurzaamheid.  Een goed moment om aan de slag te gaan met het vergroenen van het schoolplein!

De St. Carolusschool is een katholieke basisschool met ongeveer 250 leerlingen. De school is gehuisvest in een modern gebouw en in het bijgebouw “De Linde”. De St. Carolusschool ontving in 2023 subsidie van de provincie Utrecht. Het schoolplein is gerealiseerd in 2024.

De start
Een ouder kwam met het voorstel om dit proces samen op te starten. Er is in de nieuwsbrief van de school een oproep gedaan om nog meer ouders aangehaakt te krijgen. Wat lukte! Samen zijn ze aan de slag gegaan me de vraag wat willen we, waar willen we naar toe en hoe gaan we dat realiseren?

Wilde ideeën
Aan de leerlingenraad is gevraagd om mee te denken wij het ontwerpen van de schoolplein. Zij kwamen met de wildste ideeën: van zwembaden tot glijbanen vanaf het dak van de school. Ook is aan de leerkrachten gevraagd wat zij wensten voor de kinderen. Tenslotte heeft de school een ontwerper gevraagd om een ontwerp te maken voor het schoolplein. Hierbij heeft de school kaders meegegeven met betrekking tot budget en subsidievoorwaarden. Hier kwam een prachtig, maar helaas te duur plan uit. Gelukkig is het plan aangepast naar wat het plein nu is geworden.

Vanuit de leerlingenraad kwam het idee van een glijbaan vanaf het dak van de school.

Lang traject
Nicole vertelt: “Van start tot realisatie duurde 2,5 jaar. Dit voelt vrij lang. Wat vooral veel tijd kostte was het aanvragen en de toekenning van de subsidie. Maar ook de vraag: hoe werkt het precies met de subsidies, wat zijn de voorwaarden et cetera. Hiervoor hebben we uiteindelijk een consulent in de arm genomen, die ons hierbij heeft geholpen. Doordat dit veel tijd koste stagneerde het enthousiasme in de projectgroep. Het wachten op de toekenning duurde vrij lang, maar zonder de subsidie hadden we nu geen groen schoolplein! Van de opbrengsten van de sponsorloop hebben we een aantal bomen gekocht en geplant.”

De kinderen hebben nu veel meer te spelen met alles wat er is. Ze komen tot spel en bewegen.

Beheer en educatie
Op donderdag gaat een leerkracht met de groengroep (een vaste groep kinderen) naar buiten. Om te schoffelen, te leren hoe planten groeien en welke dieren tussen de planten te vinden zijn. Een vorm van praktijkgericht lesgeven, voor de kinderen die daar behoeft aan hebben. Het lesgeven op het schoolplein moet nog wat groeien. De wens om dat doen is er wel!

  • Kijk eerst naar voorwaarden uit subsidie en neem die mee in planontwikkeling.
  • Vergelijk een aantal ontwerpers met elkaar: welke doelstelling heeft het bedrijf als het gaat om schoolpleinen? Kies er een uit die bij je school past.
  • Heb geduld, begin alleen als je daar de tijd en ruimte voor hebt.
  • Blijf bij de uitvoering nauw betrokken om te zorgen dat de plannen juist worden uitgevoerd.
  • Houdt het einddoel (de stip op de horizon) voor ogen, want het resultaat is het waard.
Skip to content